کد خبر: 325135
۰
۰
نسخه چاپی

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد
به گزارش قم پرس، آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد.

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

در این مراسم، از کتب مقالات برگزیده، چکیده مقالات، نشست‌های علمی این همایش و از بخش مقالات پرتال قرآن کریم رونمایی شد.

در این مراسم، حجج الاسلام والمسلمین احمد واعظی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» و محمدصادق یوسفی مقدم «دبیر علمی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به سخنرانی پرداختند.

همچنین در این مراسم، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی پنج گانه این همایش به بیان گزارشی از مقالات ارائه شده در کمیسیون‌ها ارائه کردند.

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

گزارشی از کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم»

دبیر علمی کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از ۶ مقاله ارائه شده در این کمیسیون پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در کمیسیون «الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» ۶ مقاله عرضه شد.

وی تصریح کرد: در این کمیسیون، حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، مقاله‌ای را با عنوان «تبیین قرآنی نقش مقاومت در حکومت جهانی مهدوی» ارائه کرد و هندسه موضوع را تقابل حق و باطل و به عنوان محوری‌ترین مبنای این بحث قرار داد و معتقد بود که در حوزه تکوین، این تقابل وجود دارد ولی بالاترین و آرمانی‌ترین تقابل بین حکومت جهانی مهدوی و دشمنان و منکران ایشان هستند.

دبیر علمی کمیسیون «الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه ارائه دهنده مقاله «تبیین قرآنی نقش مقاومت در حکومت جهانی مهدوی» ۵ مؤلفه و پارامتر را در مقاله خود ارائه کرد، گفت: اینکه قرآن بیانگر تقابل دائمی حق و باطل است و اگر بخواهیم از منظر تقابلی به مضامینی قرآنی نگاه کنیم، کاملاً مشهود است که ظلم و عدل، صلاح و فساد، ظلالت و فساد، خیر و شر و مجموعه‌ای از این مفاهیم، فضای قرآن را درنوردیده و شاخص‌های مقاومت و عامل اساسی برون رفت از تنگناهای حق و باطل چه عواملی هستند و اینکه مقاومت مقوله تشکیکی است.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده، دومین مقاله این کمیسیون با عنوان «شاخص‌های الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» ارائه کرد که تقریباً مباحث انتزاعی هستند ولی می‌توانند راهبردهای مشخصی را برای اینکه به عملیات و رفتار منجر شود، تعیین کند؛ همچنین ارائه دهنده این مقاله ۱۲ شاخص الگوهای مقاومت را ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی اظهار کرد: سید عبدالرسول حسینی نودادی مقاله‌ای با عنوان «شاخص های اجتماعی الگوی برتر مقاومت» را ارائه کرد و بعد اجتماعی مقاومت از منظر قرآن را ارائه و ۹ مؤلفه قرآنی از جمله قدرت، علم و ولایت پذیری را بیان کرد و چهارمین مقاله نیز با عنوان «شاخص‌های فرهنگی گفتمان مقاومت» ارائه شد.

وی افزود: پنجمین مقاله کمیسیون «الگوهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» که به نظر فاخرترین مقاله در کمیسیون مذکور بود، با عنوان «طراحی الگوی مقاومت اسلامی از منظر قرآن» از طرف مهدیس حمزه‌ای و زهرا جانجانی ارائه شد که بسیار گویا، علمی، کلاسیک و منطبق با دانش ارائه مقاله است و مخصوصاً از منظر کاربردی و پدیدار شناسی قابل استفاده است.

دبیر علمی کمیسیون «الگوی های مقاومت از نگاه قرآن کریم» خاطرنشان کرد: آخرین مقاله این کمیسیون نیز توسط حبیب زمانی محجوب با عنوان «عوامل موفقیت‌های امت‌های استقامت کننده» ارائه شد و پدیده‌های اجتماعی قرآن و در جامعه پیش از قرآن و در بستر رابطه پیامبر (ص) و امت شکل گرفته، اشاره و در متن تاریخ مباحث را ملموس‌تر ارائه می‌کند.

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

گزارشی از کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن»

جانشین دبیر علمی کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» به ارائه گزارشی مقالات ارائه شده در این کمیسیون پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» ۶ مقاله ارائه شد.

وی افزود: در مقاله اول با عنوان «راهکارهای دستیابی به اقتصادی مقاومتی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین یاسر ابوزاده ۳ راهکار فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی ارائه شد که در راهکارهای فرهنگی، اصلاح نگرش اقتصادی، ارتقای فرهنک کار و تلاش، پرهیز از تکیه بر بیگانگان، مطرح شد و توجه به مستمندان، قناعت ورزی و پرهیز از اسراف، تقدیر معیشت، برنامه ریزی اقتصادی، مدیریت بر هزینه و مصرف، حمایت از تولید ملی و استفاده از امکانات حداقلی به عنوان راهکارهای اقتصادی تبیین گردید.

جانشین دبیر علمی کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» تصریح کرد: مقاله بعدی با عنوان «مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری) مد ظله العالی)» توسط غلامحسین اعرابی ارائه شد که در این مقاله مفاهیمی همچون مقاومت، ایمان، رسالت انسانی، بصیرت، صبر، اعتماد به خدا، نصرت الهی، سنت الهی و اراده قوی به عنوان مصادیق مبانی قرآنی و روایی مطرح گردید.

وی افزود: مقاله سوم را حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس قدیمی نژاد با عنوان «آموزه های قرآنی مدیریت مقاومت» ارائه کرد و در این مقاله، دو راهبرد برخورد با معاندان بی پروا و راهبرد إعداد إرهابی که چند درس مدیریت مقاومت در این دو راهبرد ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده اظهار کرد: مقاله بعدی این کمیسیون با عنوان «راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های قرآن» توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن شیرزاد کمانگر ارائه شد که وی در این مقاله به دو راهبرد الگوی تولید و راهبرد الگوی مصرف را اشاره کرد که در راهبرد الگوی تولید به مواردی همچون کیفیت، تنوع در تولید و نوآوری و بهره وری اشاره شد و در راهبرد مصرف هم بحث قناعت و اسراف مطرح گردید.

وی با اشاره به مقاله بعدی که توسط حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی با عنوان «قرآن خاستگاه عزت و مقاومت» ارائه شد، گفت: این ارائه دهنده در مقاله خود ویژگی‌های عزت آفرین مقاومت را در ۶ مورد از جمله جهان شمولی گستره آموزه‌ها، غنای پایان ناپذیر و والایی آموزه‌ها مطرح کرد.

جانشین دبیر علمی کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» خاطرنشان کرد: آخرین مقاله نیز دستاورد قائده نفی سبیل در مقاومت اسلامی بود که توسط حجج الاسلام والمسلمین علی سعیدی و رضا پور صدقی ارائه شد و در ابتدا قائده نفی سبیل را تعریف کردند و در محور اول، مستندات قائده نفل سبیل ارائه و در محور دوم، دستاورد قائده نفی سبیل در مقاومت و در محور سوم نیز جایگاه آیه نفی سبیل در برابر سلطه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی مطرح گردید.

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

گزارشی از کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم»

مدیر کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از مقالات ارائه شده در این کمیسیون پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در این کمیسیون ۵ مقاله ارائه شد که در مقاله اول با عنوان «دستاوردهای مقاومت و پیامدهای ترک آن از دیدگاه مفسران اهل سنت» که توسط حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قربانی ارائه شد، اختصاصاً وارد تفاسیر اهل سنت شده بود و در بین مفسران اهل سنت و به خصوص مفسران معاصر و همینطور در میان قرآنیون معاصر مطالعه کنند و اختصاصاً در بین آنها نشان دهند که بحث مقاومت به استناد آیات و روایات چه جایگاه و منزلتی دارند.

وی گفت: نویسنده مقاله «دستاوردهای مقاومت و پیامدهای ترک آن از دیدگاه مفسران اهل سنت»، دستاوردهایی از جمله پیشرفت علمی، امنیت و آرامشی که به سبب مقاومت اکنون در بین جوامع اسلامی واقع شده و دشمن تلاش می‌کرد تا پایگاه مقاومت را از بین ببرد و مقاومت در این میان چه کاری کرد را مطرح کرد.

مدیر کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» تصریح کرد: مقاله دوم اثر محمداسماعیل مجلسی و فاطمه زینعلی پور با عنوان «دستاوردهای قائده نفی سبیل در مقاومت اسلامی» بود که تلاش کرده اند بر اساس قائده و آیه شریفه قائده به دستاوردها بپردازند و نقش این قائده در حوزه مقاومت را بررسی کنند.

وی با اشاره به مقاله سوم نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی با عنوان «نقش عزم ملی در تقویت مقاومت اسلامی از نگاه قران کریم» افزود: نویسندگان تلاش کرده بودند تا پیدا کنند که بین عزم ملی و مقاومت چه رابطه‌ای وجود دارد و به استناد آیه شریفه «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ» در سوره مبارکه هود، جامعه مؤمن که یک ملت هستند را مورد تحلیل قرار دهند که مقاله مذکور از مقالات ممتاز این کمیسیون بود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤدب اظهار کرد: مقاله چهارم اثر حجت الاسلام والمسلمین حسین رحمانی با عنوان «مؤلفه های اخلاقی مقاومت از منظر دینی» به بخشی از دستاوردهای مقاومت پرداخته بود و مقاله آخر نیز «نقش توحید باوری در مقاومت اسلامی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین خراسانی بود که این مقاله هم تلاش کوشایی داشت تا دستاوردهای مقاومت را بیان کند.

اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم برگزار شد

گزارشی از کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم»

دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از چهار مقاله این کمیسیون پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین علی اسدی در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» ۴ مقاله ارائه شد.

وی گفت: اولین مقاله این کمیسیون توسط حجت الاسلام والمسلمین آل نبی با عنوان «بازشناسی مفهومی و تبیین چالش‌ها و تنگناهای مقاومت از نگاه قرآن» ارائه شد؛ این نکته لازم به یادآوری است که وقتی یک جامعه اسلامی در شرایط فعلی بخواهد برای حفط هویت فکری و سیاسی، استقلال و موجودیت خودش تلاش و مقاومت کند، در مقابل دشمن‌هایی که موجودیت کشورهای اسلامی را تهدید می‌کنند، به صورت طبیعی، یکسری چالش‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» تصریح کرد: ممکن است چالش‌هایی که علیه کشورها و جریان مقاومت اتفاق می‌افتد، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و… باشد و امروزه شاهد هستیم که علیه کشورهای اسلامی اتفاق می‌افتد و تهاجم فرهنگی هدفمند علیه کشورها صورت می‌گیرد و بازسازی و تقویت گروه‌های تروریستی انجام می‌شود که نویسندگان محترم مقالات سعی کردند این چالش‌ها را بیان و نحوه مقابله با آنها را تبیین کنند.

وی با اشاره به باز تولید شبهه‌ها و شایعه سازی افزود: دشمن تلاش می‌کند در زمینه‌های مختلف با ایجاد شبهه به کشورهایی که در جریان مقاوت هستند، ضرر بزند؛ مورد دوم در حوزه باورها، شبهه ایجاد و چالش مطرح می‌شود که از جمله آنها این است که "شما ۴۰ سال مقاومت کردید و چرا خدا یاری نمی‌کند"؛ مورد سوم هزینه بر بودن مقاومت را مطرح کردند و به فرموده مقام معظم رهبری مقاومت هزینه دارد، اما سازش چه بسا هزینه بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با اشاره به مقاله بعدی که توسط مرتضی غرسبان ارائه شد، اظهار کرد: این مقاله با عنوان «چالش های سیاسی مقاومت اسلامی و راه حل های قرآنی مقابله با آن» ارائه شد و نویسنده چند چالش را با استناد به آیات قرآن از جمله نفوذ، جبهه سازی و تلاش برای ایجاد انزوا و تضعیف جریان مقاومت را مطرح کرد.

وی گفت: مقاله سوم را حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی یوسف زاده با عنوان «نسبت سنجی قاعده لا ضرر و لاضرار با الزامات مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» را ارائه کرد، که شرعاً ضرر زدن به جان، مال و جامعه اسلامی شرعاً درست نیست، و وقتی مقاومت اتفاق می‌افتد، طبیعتاً ضرر می‌دهیم و آیا هر جایی و به هر قیمتی که ضرر اتفاق می افتدف باید به این قائده عمل کنیم؟ که ایشان نتیجه گیری کرد که مقاومت به خاطر حفظ دین و موجودیت جامعه اسلامی است و این نسبت‌ها درست نیست و ضررهایی که اتفاق بیافتد، در این باره مشکلی ندارد.

دبیر علمی کمیسیون «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» خاطرنشان کرد: مقاله آخر توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی و فرزانه سبحانی چگینی با عنوان «واکاوی چالش‌های اقتصادی مقاومت اسلامی و راهکارهای قرآنی آن» ارائه شد و با رویکرد اقتصادی چالش‌ها را بیان و تلاش کردند با آیات قرآنی راهکارهایی برای این چالش‌ها مطرح کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید