کد خبر: 325463
۰
۰
نسخه چاپی

موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده‌است

"مهدی رفیعی محمدی" روز پنج شنبه ‌ افزود: با مجموعه اقدامات انجام‌شده، در حال حاضر استان قم عاری از بیماری است و مشکلی در راستای تولید وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن فوق حاد پرندگان به طیور واجد شرایط تزریق‌شده است و تمام مزارع مرغ مادر، مرغ تخم‌گذار و پولت باید این واکسن را تزریق کنند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته نیز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشد،‌ خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۱۰۰ درصد جمعیت حساس طیور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

رفیعی بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل مهاجرت پرندگان،‌ مرغداران باید توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی به‌ویژه مقررات امنیت زیستی را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مرغداران به‌صورت مجازی، افزود: هرگونه ورود و خروج خودرو، تجهیزات و افراد به داخل مرغداری‌ها باید با رعایت مسائل بهداشتی باشد و حتی‌المقدور نهاده‌ها به‌صورت غیرمستقیم و از طریق انبار به داخل مرغداری منتقل شود.

وی اضافه کرد: افراد برای قبل از داخل شدن به مرغداری‌ها دوش بگیرند و لباس‌های خود را عوض کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر عقیم‌سازی کود مرغداری‌ها،‌ گفت: طریقه عقیم‌سازی کود به تمام مرغداران آموزش داده ‌شده و مرغداران موظف هستند صرفا پس از عقیم‌سازی نسبت به جابه‌جایی کود اقدام نمایند.

وی افزود: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار باید کود را قبل از عقیم‌سازی در انبار نگهداری کنند و روی آن پلاستیک بکشند و از هرگونه جابه‌جایی کود بدون گواهی حمل دامپزشکی خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مزارع و باغات در کنار مرغداری‌ها، کشاورزان از هرگونه خرید و جابه‌جایی کود مرغداری‌ها بدون مجوز و انتقال آن به مزارع کشاورزی به‌طور جد خودداری کنند؛ کود بهداشتی به میزان کافی در مرغداری‌ها موجود است.

رفیعی فعالیت واحدهای غیرمجازی مرغداری را از جمله مواردی دانست که می‌تواند موجب انتقال و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شود و از روستاییان درخواست کرد: در صورت مشاهده فعالیت غیرمجازی مرغداری‌ها، مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است، این استان رشد قابل‌ توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

همچنین هر ساله در قم حدود ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۴۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که حجم بالایی از آن به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید