کد خبر: 326442
۰
۰
نسخه چاپی

نگاه عمیق دین را نسبت به موضوع‌های جدید شناسایی و اجتماعی کنیم

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی در نشست مشترک این مرکز و معاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران افزود: اگر نتوانیم برای هرکدام از این مسیرهای چهارگانه و جایگاه‌های آن‌ها از حیث رتبه‌بندی، برنامه دقیق و حرکت اساسی داشته باشیم فعالیت‌هایمان دچار کاستی جدی و گاه فاقد کارکرد لازم و حتی در شرایط و مواردی منتهی به نتایج معکوس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیق در جایگاه و مرحله نخست قرار دارد، گفت: لازم است هر سه تلاش تبلیغ، تقنین و فرهنگ‌سازی با اتکا و بر اساس پژوهش صورت بگیرد تا بتواند مسیر تأثیرگذاری بر جامعه را پیدا کند و به‌صورت دقیق کارکرد دین و علوم دینی را به ساحت اجتماعی برساند.

وی افزود: از رهگذر پژوهش‌های اساسی و درست می‌توانیم ماهیت موضوع‌های مختلف را کشف و با نگاه به زمان، ظرفیت‌های ناشناخته اندیشه‌های دینی را در ارتباط با این موضوع‌ها شناسایی و ارائه نماییم.

مبلغی ادامه داد: در این صورت قادر خواهیم بود در جهت پوشاندن لباس فرهنگ یا قانون بر خروجی‌های دقیق این پژوهش‌ها حرکت کنیم و یا آن را به نسل‌های جدید در فضاهای اجتماعی ارائه و تبلیغ و ترویج نماییم.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که در مواردی تحقیق و پژوهش ما به‌اندازه کافی نیست و عمده تمرکز در این موارد بر تبلیغ و ترویج است، درنتیجه آنچه ترویج می‌شود امر تحقیق ناشده‌ای است، یا ابعاد تحقیق ناشده دارد، به همین دلیل، تلاش و فرهنگ‌سازی نسبت به آن‌ها به‌جایی نمی‌رسد و تبلیغ آن‌ها نیز در جامعه جایگاه مناسب پیدا نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه باید بیشترین همت ما به سمت تحقیق و پژوهش معطوف شود، گفت: باید تبلیغ، فرهنگ‌سازی و تقنین، در ذیل پژوهش و متوجه به نتایج حاصل از آن باشد.

مبلغی تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فضای تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه گشوده شده و باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود، که ما در استفاده از این فرصت‌ها، گاه تمرکز لازم را ایجاد نمی‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز بدون یک مدل از پیش تعین شده‌ای، در یک حوزه فعالیت پژوهشی مهم و کم‌سابقه‌ای مانند تقنین ورود پیدا کرده است، به همین دلیل آورده‌های این مرکز نیز جدید خواهد بود.

مبلغی خواهان همکاری سایر مراکز علمی پژوهشی حوزوی به‌ویژه حوزه علمیه خواهران با این مرکز شد و گفت: اگر با همکاری مراکز دیگر بتوانیم تحقیق در حوزه تقنین را با ابعاد و مختصات لازم دنبال و موضوع‌ها را به فضای حقوقی و قانونی نزدیک و نسبت به آن‌ها پیشنهادهای فقهی قانونی ارائه دهیم، توفیقات زیادی برای کشور رقم خواهد خورد.

سیده فاطمه متولیان معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار طلبه خواهر در ۵۰۰ حوزه علمیه کشور درحال تحصیل داریم، ۴۰ هزار طلبه نیز فارغ‌التحصیل شدند، حدود ۱۰ هزار طلبه خواهر در سطح ۳ و بیش از یک هزار در سطح ۴ هستند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید