کد خبر: 347354
۰
۰
نسخه چاپی
مدیرکل حفاظت محیط زیست :

سفره‌های زیرزمینی قم با کسری بی‌سابقه آب روبه‌رو هستند

  سفره‌های زیرزمینی قم با کسری بی‌سابقه آب روبه‌رو هستند

سیدرضا موسوی مشکینی روز شنبه افزود: پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی طی ۵۰ سال اخیر در قم بی سابقه بوده و انتظار و آمادگی خشکسالی با این ابعاد در بین مسئولان وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: بی توجهی به مبحث خشکالی و تغییر اقلیم برنامه ریزی های کلان استانی را با شکست حتمی روبه رو خواهد کرد، این دو پدیده تاثیرات عینی بر اکوسیستم دارند و اگر این دو پدیده را به رسمیت نشناسیم نمی توانیم از هدررفت منابع در توسعه های استانی جلوگیری بعمل بیاوریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: خشکسالی تاثیرات منفی زیادی بر پوشش های گیاهی مناطق مختلف استان گذاشته و عرصه را بشدت بر زیست جانوری و محیط زیست تنگ کرده و از طرفی چرای بی رویه دام نیز این وضعیت را بغرنج تر نموده است.

وی بیان کرد: قم در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و این وضعیت شرایط بسیار شکننده ای را برای ساکنان این استان به وجود آورده است.

وی افزود: لازمه مبارزه با این وضعیت این است که برنامه ریزی ما با درک صحیحی از این شرایط شکل بگیرد و اگر درک درستی از وضعیت اقلیمی، شرایط رطوبتی، میزان آب قابل استفاده و استحصال نداشته باشیم با شکست روبه رو می شویم.

وی یادآور شد: قم طی سالهای گذشته نیز با پدیده خشکسالی روبه رو بوده و بارش های قابل توجه دو سال گذشته در فصل بهار برغم اینکه وضعیت سفره های آب زیرزمینی و تالاب های استان را بهبود داد اما یک پدیده غیرنرمال و غیرقابل اعتمادی بوده است.

موسوی مشکینی اظهار داشت: بنا بر بارش های بهاره در دو سال گذشته برخی از مسئولان به اشتباه تصور می کردند که قم از دوران خشکسالی عبور و وارد دوره ترسالی شده و باید نیازهای جدیدی برای توسعه صنعتی، گردشگری و غیره تعریف شود که محیط زیست قم همان زمان نیز نسبت به اشتباه بودن چنین تصوری هشدار داده بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های مهم در اقتصاد و توسعه مبحث آب است و ما معتقدیم در استانی مانند قم که با کمبود شدید منابع آبی مواجهه است استقرار صنایع پرآب بر باید ممنوع باشد و صرفا صنایع کم آب بر و متناسب با اقلیم قم استقرار باید.

موسوی مشکینی گفت: در بخش کشاورزی نیز قم در استفاده از منابع محدود آبی با عقب ماندگی روبه رو است و همچنان افزایش سطح کشت بر رشد بهره وری اولویت دارد و ادامه این روند سبب آسیب و خسارت بر معیشت و تولیدات کشاوزی قم با توجه به خشکسالی های بی سابقه این استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم ابراز داشت: واقعیت عینی قم این است که کانون های فعال گرد و غبار در این استان فعال شده است و این کانون ها نیز در جهت بادهای غالب قرار گرفته که بخش مهمی از آنها در پیرامون دریاچه نمک قرار دارد.

وی یادآور شد: با روند قطع حقابه های دریاچه نمک و کاهش سطح آب این حوزه آبی به احتمال بسیار زیاد این منطقه نیز به زودی به یکی از کانون های بسیار خطرناک گرد و غبار و ریزگرد نمکی تبدیل شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید