کد خبر: 412810
۰
۰
نسخه چاپی

بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشت

به گزارش قم پرس جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (هشتم فروردین ۱۴۰۳) هیات دولت با حضور خبرنگاران، گفت: بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان همه بخش‌ها و گروه‌ها داشت.

وی افزود: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم. این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد.

اوجی با اشاره به موضوع مصرف بنزین در ایام نوروزی، اظهار کرد: در آخرین روز سال گذشته شاهد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین بودیم. این روزها مصرف بنزین بالاست و مشکل عدم تأمین نداشتیم و تأمین انجام می‌شود. درعین حال از مردم می‌خواهیم که در این زمینه صرفه‌جویی کنند.

وزیر نفت در خصوص قرارداد گازی میان ایران و پاکستان گفت: قرارداد گازی که بین ایران و پاکستان امضا شده، تکالیفی برای طرف ایرانی و پاکستانی ایجاد کرده است. ما به لطف خدا تکالیفمان را در این قرارداد انجام داده ایم. با طرف پاکستانی نشست های خوبی داشتیم و آنها اظهار علاقمندی کردند که خط لوله سمت خود را تکمیل کنند و ما امیدوارم این اتفاق خوب رقم بخورد.


وی‌افزود: این قرارداد ۱۲ تا ۱۳ سال پیش و زمانی که خود من در شرکت گاز مسئولیت داشتم امضا شده است و جمهوری اسلامی به تمامی تکالیف اش در این قرار داد عمل کرده است امیدواریم طرف پاکستانی نیز خط لوله را در خاک خود تکمیل کند و تزریق گاز به پاکستان آغاز شود.

اوجی با اشاره ادامه داد: برای ایام نوروز به این منظور که مردم دچار چالش نشوند از مردم خواهش کرده ایم حتماً کار سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند. چون کارت های سوخت مخصوص جایگاه دار ها برای استفاده در موارد اضطراری است و مثلاً مواردی که کسی کارت را گم کرده است. در عین‌حال سعی کرده ایم در جایگاه ها کارت به اندازه ای باشد که ترافیک ایجاد نشود و شلوغ نباشد تا ازدحامی ایجاد نشود.


وی‌ادامه داد: در مصوبات مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۳ قید شده است که نزدیک به ۹۵ درصد وزارت نفت موظف به استفاده از کارت سوخت شخصی صاحبان خودرو برای عملیات سوخت گیری خودرو ها هستند.

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت میادین مشترک نفت و گاز کشورمان با همسایگان، گفت: در دولت مردمی آقای رییسی در بحث برداشت از میادین مشترک به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کرده ایم. در میادین گازی نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر نسبت به شروع دولت برداشت می کنیم. در میادین نفتی هم رقمی نزدیک به ۷۵ هزار بشکه نفت بیشتر را برداشت می کنیم.


وی ادامه داد: تمام میادین نفتی و گازی مشترک تعیین تکلیف شده اند. قراردادهایشان منعقد شده و سرمایه گذارانی خارجی یا داخلی هستند. هفته آخر اسفند نیز برای شش میدان نفتی با پیمانکاران توانمند داخلی قرارداد منعقد شد. دو میدان نفتی بزرگ از این موارد میادین نفتی مشترک آزادگان و آذر بودند. مبالغ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار است. از سویی هیچ میدان مشترک نفتی یا گازی در دریا و خشکی بلاتکلیف نیست.


اوجی تاکید کرد: رشد تولید نفت و گاز ما و رقم ۵ درصدی رشد تولید گاز که از میانگین صادرکنندگان جهانی گاز که ۲.۵ درصد است بالاتر بود نشان این مساله است. اولویت برداشت از میادین مشترک است.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید