کرونا و اصناف نیمه‌تعطیل در فضای مجازی

می‌گفت حالا که قرار است کاسبی ام را ۲ هفته تعطیل کنم، گروهی در فضای مجازی تشکیل داده‌ام که بتوانم اجناس را بفروش برسانم و مهم تر از آن چون اجناس را قسطی می‌دهم نوبت پرداخت اقساط بسیاری در این ۲ هفته بوده که با اعلام به آنها اقدام به واریز می‌کنند.

چند روزی قبل از تعطیلی ۲ هفته ای، تصمیم به ایجاد گروهی در فضای مجازی کرده بود و چون می‌دانست نمی‌تواند از مصوبات سرپیچی کند، مشتریان خود را اینچنین حفظ کرده است.

حسین فروشش را مجازی کرده است می‌گوید حتی پس از بازگشایی اصناف هم فروش آنلاین خواهم داشت، تجربه خوبی بود، با خنده می‌گوید؛ درست است کرونا برایم محدودیت آورد اما خلاقیتم را دوچندان کرده است.

تمامی عکس های اجناسش را نشان داد، چنان با حوصله و اطلاعات دقیق از آن، در گروه بارگزاری کرده بود که براحتی می‌توانستی ثبت سفارش کنی. او زمانی در پایان هر روز را به توزیع سفارشات اختصاص داده بود.

اما با گذر از خیابان اصلی شهر، براحتی قابل لمس بود، خبری از شلوغی بازار و تلاش مردم به چشم نمی‌خورد، راسته بازار همیشه این موقع ازدحام جمعیت رو تجربه می‌کرد. در میان کرکره های پایین کشیده اصناف، دستفروشان در سکوت بازار صدایشان بیشتر از گذشته به گوش می‌رسید.

مردم که برای خرید مایحتاج ضروری، خود را به بازار رسانده بودند از میان دکان هایی می‌گذشتند که قبل از محدودیت ها برای هر کدام از آنها چند دقیقه بیشتر زمان صرف کرده و اجناس تازه رسیده آنها را مرور می‌کردند.

عده‌ای هم که مغازه خود را بسته می‌دیدند در پیاده رو بساطی پهن کرده و به امید رونقی کاذب اجناس را جار می‌زدند. صدای گرم دستفروشان هم بر سردی بازار غلبه نمی‌کرد و هیچ چیز شبیه گذشته نبود.

برخی کرکره مغازه خود را تا نصفه بالا زده و به بهانه تمیز کردن اجناس، کورسویی به آمدن مشتری داشته و بلکه بتوانند جبران مافات کنند. توجیح آنها این بود که سر برج بیش از سه میلیون تومان اجاره میدهند و چک هایشان باید پاس شود.

اکنون که محدودیت های کرونایی در تمامی شهرهای قرمز استان اجرا می‌شود ، همه خود را متضرر از این ویروس ناخوانده می‌دانند و حالا باید بین جان و نان یکی را انتخاب کنند.

رضا ۳۳ ساله با مدرک کارشناسی در راسته قدیمی بازار خرم‌آباد در جوار امامزاده زید بن علی، مغازه کوچکی از لوازم آرایشی و بهداشتی دارد و به دلیل محدودیت ها به اجبار کرکره را پایین کشیده است.

او به امید اینکه مشتری بیاید و در صورت امکان خرید، مغازه را برای دقایقی باز کند، هر روز صبح در کنار مغازه حاضر شده و چشم انتظار به فروش می‌ماند.

درد و دل می‌کند که از ابتدای کرونا دخلش کم شده و مانند گذشته مشتری ندارد و الان هم با وجود اعمال محدودیت ها ناچار است که تابع تصمیمات باشد. او می‌گوید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهد و باید صاحب مغازه رحمی کند وگرنه امکان پرداخت به موقع وجود ندارد.

پیرمردی که در وسط کوچه روبروی امامزاده بساط پهن کرده می‌گوید عمریست که در این مکان مشغول به فروش زیر پیراهن مردانه هستم، اگر من هم بساطم را جمع کنم چه کسی خرجی خانواده ام را بدهد. یارانه که کفاف نمی‌دهد و کمک معیشتی که قرار است پرداخت شود مگر چقدر است که مشکلات را جبران کند.

آرام و بی صدا از کنار مردمی عبور میکردم که هرکدام ماسکی بر دهان داشته و تا فردی را نزدیک به خود می‌بینند، فاصله گرفته و افسرده از اینکه ویروس کرونا زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده است.

حدود ظهر بود از راسته بی رمق بازار و کرکره های پایین کشیده که عبور می‌کردی تنها امید به زندگی را از ترکیب رنگ های شاد سبزیجات و مرکبات و میوه‌جات پهن شده در پیاده روی می‌توانستی ببینی.

با گذر از میان طراوت سبزیجات، به کاسب جوان راسته رسیدم که می‌گفت قبل از کرونا اگر هم بازاری نبود اما صاحبان همین مغازه‌ها باهم شوخی می‌کردند و امورات می‌گذراندند، اکنون که دل و دماغی باقی نمانده، هرکسی مشغول روزمرگی خودش شده است.

او با اصرار سعی داشت که من حرفش را به گوش مسئولان برسانم تا آنها چاره‌ای اندیشیده و بتوانند روزهای تلخ و بی حساب کرونایی را با توجه به کسبه جبران کنند.

فردی در ابتدای مغازه نیمه باز در راسته بازار اندک مشتریان خود را به داخل هدایت می‌کرد و دیکری مراقب بود تا بازرسان سر نرسندند، او می‌گفت اگر بخواهیم کرونا بگیریم ، میگیریم ربطی به باز یا بسته بودن مغازه من ندارد،. باید خودم به فکر مخارجم باشم وگرنه بل تعطیلی ۲ هفته‌ ای کسی پاسخگو عقب ماندگی‌های من نیست.

در این میان هم افرادی بودند که با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی ۲ هفته ای اصناف غیر ضروری، در خانه مانده و برای حفظ سلامتی خود و خانواده همچنین جامعه تنها تلاششان را می‌کنند.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیش بینی ۲ برابرشدن مرگ ناشی از کرونا طی ۲ هفته آینده خبر داده بود که با اعمال محدودیت های جدید بازار و اصناف، منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا چهار صبح و جلوگیری از مسافرت‌های شهر به شهر، این طلسم مرگ ۴۰۰ نفر شکسته شد و اکنون آمارها به زیر ۴۰۰ نفر رسیده است.

حریرچی گفته بود: اگر همه با هم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز که تعداد کشته های روزانه از رنگ فوق قرمز به سیاه تبدیل می‌شود.

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز می گوید: چون وضعیت استان از نظر کرونا نامطلوب و روند شیوع ویروس رو به افزایش بود دستورات جدی تری در خصوص ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و ختم صادر شد و دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد هم دستور دستگیری و جریمه خاطیان را صادر کرد.

فرماندار خرم‌آباد گفت: ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات به ۹ هزار پرونده صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در این شهرستان پرداخت شد.

جعفر طولابی افزود: در مجموع ۱۰۲ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به صاحبان مشاغل و کسب و کارهای متضرر از کرونا در مرکز لرستان تصویب شده است.

وی تصریح کرد: کار اعطای وام به مابقی اصناف متقاضی ادامه دارد و دیگر واحدهای صنفی متضرر از کرونا نیز می‌توانند برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کنند و تشکیل پرونده دهند.

فرماندار خرم آباد همچنین از همراهی خوب کسبه و بازاریان در رعایت محدودیت های جدید کرونا تقدیر کرد و افزود: کاهش شیوع و ابتلای افراد به این ویروس تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است که امیدواریم در مدت ۲ هفته تعطیلی گروههای شغلی، ۲، سه و چهار این مهم محقق شود.

از ابتدای شیوع کرونا تا ششم آذر ابتلای قطعی ۵۵ هزار و ۳۰۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا و مرگ یکهزار و ۱۲۴ آنان تایید شده بود.

در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در بروجرد، خرم آباد و سلسله قرمز، چگنی زرد و مابقی شهرستان‌های ۱۱ گانه لرستان نارنجی است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید