افزایش تصمیم‌های جزیره‌ای و عدم رعایت دستورالعمل‌های کرونایی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - ملیحه زرین پور*: نگاهی به سرتیتر برخی اخبار یا مصاحبه‌های منتشر شده از دلسوزان مردم و متخصصان امر نشان می‌دهد موج بعدی کرونا بسیار کشنده‌تر از موج قبلی خواهد بود و در همین حال مردم رعایت شیوه نامه‌ها را رها کرده‌اند و حتی خود مسئولان هم دیگر متأسفانه آن حساسیت و توجه لازم را ندارند.

اگر نگاهی به مجامع و مجالس عمومی، خیابان‌ها و کوچه و بازار بیاندازیم شاهد این عدم رعایت‌های شیوه نامه‌ها خواهیم بود و می‌بینیم که شرایط مناسبی نیست و این امر نگرانی‌ها را از بابت موج بعدی و کشنده‌تر کرونا افزایش می‌دهد.

اگر موج بعدی شروع شود مسلماً از موج قبلی بدتر و بدتر خواهد بود و این نیاز مند همت مردمی است که جلویش گرفته شود ولی این مهم را نمی‌توان در شرایط موجود مشاهد، کرد، کنترل و نظارت مؤثری صورت نمی‌گیرد و رهاشدگی پس از موج اول که موج دوم و کشنده کرونا را در بر داشت در حال تکرار است.

وضعیت شهر مشهد در حال حاضر آبی است و همین امر تصمیمات بازگشایی مدارس و دیگر اماکن تعطیل شده را به دنبال داشته است. تصمیمات جزیره‌ای روز به روز در حال افزایش است و اینکه هر کسی و هر سازمانی برای خودش تصمیم‌گیری کند اوضاع را به مراتب بدتر خواهد کرد.

مرگ آدم‌ها از همه چیز سخت‌تر است

اینکه فرزندان و دانش آموزان ما نتوانستند به خوبی درس بخوانند سخت است، کسبه نتوانستند کاسبی کنند سخت است، هتل‌ها نتوانستند مسافر داشته باشند، رستوران‌ها نتوانستند مشتری داشته باشند یا مردم وضعیت بد اقتصادی داشتند و کارخانه‌ها نتوانستند با وجود پرداخت حقوق کارگر تولید داشته باشند همه اینها سخت است و کسی منکر آن نیست اما اینکه بگذاریم روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از مردم بر سر بی مبالاتی و عدم سخت گیری ها از دست بروند سخت‌تر است.

آن کسی که مسئول جلوگیری از افزایش بیماری در جامعه است و آدم‌هایی که با رعایت نکردن جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند همه و همه مسئول هستند و این نوعی قتل عمد محسوب می‌شود.

در شرایط اضطرار تا اندکی اوضاع بهتر می‌شود آموزش و پرورش برای خودش تصمیم‌گیری می‌کند، مسافرت‌ها رها می‌شود، قرنطینه‌ها نادیده گرفته می‌شود و...

اگر این سهل انگاری‌ها منجر به کشتن مردم شود مسلماً پاسخگویی اش خیلی سخت‌تر خواهد شد و نمی‌توان به راحتی شیوع و گسترش بیماری را کنترل کرد.

مسئولان باید پاسخگو باشند

متأسفانه باوجود تمام بحث‌هایی که پیرامون نظارت و جریمه متخلفان می‌شود، هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد! کجا نظارت صورت می‌گیرد؟ هیچ نظارتی نیست.

در بحث پویش‌های مردمی عنوان شد بازارها و مغازه‌ها از ابتدای سال کاسبی نکردند، مالکین اندکی همکاری کنند و بخشی از اجاره‌ها را ببخشند که خیلی از مالکین کمک کردند اما مسئله اینجاست که مردم را رسانه‌ها و مسئولین می‌بایست مدیریت کنند که اگر نتوانند دوباره مشکلات اوج می‌گیرد.

مدتی قبل تر همین اطراف حرم شاهد مراعات ۸۰ تا ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم و کسبه بودیم ولی الان زیر ۶۰ تا ۷۰ درصد مراعات می‌کنند! علت چیست؟ همان عدم نظارت‌ها از سوی مسئولان.

عدم نظارت‌ها از سوی مسئولان و رواج بی احتیاطی‌ها از سوی مردم در اثر این نظارت‌هایی که عنوان می‌شود انجام می‌شود ولی نمی‌شود سبب شیوع بیشتر بیماری و افزایش مرگ و میر و موج‌های بعدی و خطرناک‌تر می‌شود و در این همه مسئولانی که باید ناظر و باز دارنده می‌بودند و نبودند باید پاسخگو باشند.

*روزنامه‌نگار و فعال رسانه

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید